CRAIOVEŞTII - FRAŢII CRAIOVEŞTI (sec. XV-XVI)
Fraţii Barbu (sec XV - circa 1521), Pârvu (sec XV — 3 iunie 1512), Danciu (sec XV - 1511) şi Radu (sec. XV-1508) au fost cei mai de seamă reprezentanţi ai vestitei familii de bani şi mari bani ai Olteniei: Craioveştii. Bogaţi (se numărau printre marii latifundiari din epocă), bucurându-se deseori de sprijinul domniei (cu câţiva domnitori se înrudeau, după cum se înrudeau şi cu persoane şi familii de vază din ţară sau din afară), deţinători ai unor înalte dregătorii (Barbu a ocupat până la adânci bătrâneţe cea mai importantă funcţie din divanul domnesc, aceea de mare ban), Craioveştii au dispus de o putere nemăsurată, care le-a permis să intervină direct - în sensul propriilor lor interese - în viaţa politică a Ţării Româneşti. Ca forţă politică puternică s-au impus în timpul lui Basarab vodă Ţepeluş (1477 - cu întreruperi 1482), pe care au izbutit să-l reînscăuneze în toamna anului 1481. Răsplătiţi pentru «credincioasă slujbă» şi ţinuţi în dregătorii înalte au fost Craioveştii şi în vremea lui Radu cel Mare.
Urmaşul său însă, Mihnea vodă cel Rău (1508 - 1510) şi apoi Vlad cel Tânăr sau Vlăduţ (1510 - 1512) nu au luat în seamă puterea Craioveştilor şi, intrând în conflict cu ei, au pierdut domnia.
În anul 1512, Craioveştii au înălţat în scaunul ţării un membru al familiei lor, pe Neagoe, fost vătaf de vânători, fiul lui Pârvu. Domnia lui Neagoe Basarab - domnie înţeleaptă, chibzuită, luminată de faima unor admirabile realizări artistice, literare - a apoteozat rostul istoric al acestui «neam blagoslovit», aşa cum laudativ îl numeşte Letopiseţul cantacuzinesc.
De mare importanţă s-a dovedit rolul Craioveştilor în sprijinirea culturii. Ei au fost ctitorii Bistriţei vâlcene care, în scurt timp, a devenit un puternic centru de cultură şi artă medievală, asemănător Hurezilor de mai târziu, ori aproape contemporanelor aşezăminte monastice moldovene: Putna şi Neamţ. La Bistriţa a dobândit învăţătură Neagoe Basarab. La Bistriţa a existat o valoroasă bibliotecă care, pe la jumătatea veacului trecut, după numeroasele devastări ale lăcaşului de către duşmani, păstra încă peste o sută de manuscrise. La Bistriţa a fiinţat un puternic centru de caligrafi şi copişti. Se ştiu încă numele a trei dintre cei care aici, sau la curţile băneşti din Craiova, şi-au exercitat arta lor: Radu, Balaur, Dragomir. Din vasta operă constructivă, desfăşurată de Craioveşti, sunt de reţinut, printre altele, zidirile de la Strehaia, de la Sadova, de la Brâncoveni, de la Roaba. Curţile Craioveştilor - îmbelşugate, mari, cuprinzătoare - cunoşteau fastul unor adevărate curţi princiare. Prin comenzi numeroase, ţineau pe lângă ei mulţi dintre pictorii, argintarii, brodeurii renumiţi ai vremii. După obiceiul timpului, au cumpărat şi dăruit ctitoriilor lor odoare de preţ, executate în atelierele din Transilvania, din Serbia, din oraşele germane.
Craioveştii au patronat şi marcat o perioadă de mare înflorire a artelor frumoase, putând pe drept a fi consideraţi primii mecenaţi români.
Dacă spiţa bărbătească a celor patru fraţi Craioveşti s-a stins în anul 1535, pe linie maternă familia a continuat încă să existe, din matca ei ieşind, în veacul următor, trei mari domnitori români: Radu Şerban, Matei Basarab, Constantin Brâncoveanu.