Turistii din America de Nord si de Sud, Asia si Africa au fost mai multi cu 30% anul trecut in Romania, dar europenii ocupa 92% din total, Bucurestiul si marile orase fiind principalele atractii, in timp ce litoralul strange doar 1,6% dintre turistii straini, iar in Delta ajung doar 0,7%.
Anul trecut, s-au cazat in Romania 8,4 milioane de turisti, cu 6,6% mai mult decat in anul precedent. Numarul turistilor straini a crescut cu 11,5%, pana la 1,9 milioane, iar cel al romanilor cu 5,3%, la 6,5 milioane.
"Cresterile pe piata externa se explica prin campaniile de promovare facute de Romania pe pietele internationale. A fost si campania internationala pe televiziunea Travel Channel, in care a aparut printul Charles, si care a contribuit decisiv la cresterea numarului de turisti straini in Romania, chiar si pentru America de Sud sau Africa. Nu doar datorita lui au fost cresterile, pentru ca am avut si alte campanii, dar printul este cunoscut in intreaga lume si imaginea lui a atras turisti", a declarat Simona Man, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT).
Ca in fiecare an dupa 1990, Romania ii atrage cel mai mult pe romani, care continua sa mearga in numar mare in destinatii interne.
Romania are motive de optimism, pentru ca anul trecut au venit in Romania cu 24,6% mai multi americani si canadieni (131.600 turisti), cu 35,5% mai multi asiatici (225.400), cu 30% mai multi sud-americani (15.600) si cu 34% mai multi africani (18.500).
Potrivit lui Simion Alb, seful Biroului de Turism al Romaniei din America de Nord, cresterea de anul trecut este, intre altele, si rezultatul faptului ca pe Dunare au sosit mai multe vase de croaziera cu turisti americani si canadieni si ca tulburarile din Ucraina au determinat companiile de croaziera sa renunte la vizitarea porturilor Ialta, Odesa si/sau Sevastopol si sa faca opriri la Constanta si la Varna.
"Potentialul pietelor turistice americana si canadiana este urias. Din SUA sosesc in hotelurile din Romania mai multi turisti decat din Spania sau din Polonia, insa americanii si canadienii care viziteaza Romania sunt, prin excelenta, calatori independenti, preferand sa isi faca singuri aranjamentele de calatorie, iar nici operatorii de tururi americani si canadieni, si nici cei din tara nu considera inca necesare eforturi majore pentru atragerea segmentelor de piata interesate sa calatoreasca in grup sau care ar putea fi atrase de pachete de vacanta in Romania", a adaugat Alb.
Din cei 1,9 milioane de straini ajunsi anul trecut in Romania, majoritatea (1,48 milioane) au mers in Bucuresti si in orasele resedinta de judet, la munte s-au dus 132.014, in timp ce pe litoral au ajuns doar 31.325 turisti (1,6% din total), iar in Delta doar 13.482 (0,7%).
De ce nu ajung turistii straini in Delta, in conditiile in care toti cei care au condus turismul in ultimii ani s-au intrecut sa laude aceasta destinatie si s-o declare unica in Europa?
"Pentru ca nu ii facem reclama. Delta nu e promovata deloc, nici macar pe postul national de televiziune. Daca o mai tinem asa 10 ani, ne ia dracu pe noi, cei care am investit zeci de milioane de euro in aceasta zona. Pacat de Delta asta, pentru ca nu se ocupa nimeni de ea si nu este promovata", spune Mihai Puflene, care a cheltuit peste 12 milioane de euro pentru a deschide in urma cu doi ani un complex turistic in Delta.
Litoralul romanesc nu este nici pe departe un magnet pentru straini, atragand anul trecut doar 1,6% din numarul celor care au trecut granitele tarii si s-au cazat in hoteluri. Au venit totusi 5.155 de germani, 4.229 de americani, 2.516 francezi, 2.180 de polonezi, 1.442 italieni si 1.244 de rusi. Mult anuntatul charter israelian pe litoral, anul trecut, a adus doar 895 de turisti din aceasta tara, chiar daca sefii autoritatii din turism sperau la o mica invazie, tinand cont si de promovarea facuta acolo statiunilor de la Marea Neagra.
Cei mai multi straini au ajuns anul trecut din Germania (234.451), Italia (184.514), Israel (139.425), Franta (123.779), SUA (113.420), Marea Britanie (110.601), Ungaria (106.481), Spania (79.091), Polonia (71.479) si Austria (60.907). Prin comparatie, in anul 2009 au venit in Romania 181.084 de turisti germani, 141.568 de italieni, 100.330 de francezi, 76.906 de unguri, 75.971 de americani, 71.357 de britanici, 58.401 austrieci, 53.649 de israelieni, 53.067 spanioli, 37.713 olandezi si 13.402 rusi.
"In concluzie, pietele tinta ar trebui repozitionate, mai precis primele 10 din topul innoptarilor, exclusiv tarile vecine, iar produsele promovate ar trebui adaptate fiecarei piete tinta. Resursele financiare de promovare ar trebui si ele impartite procentual intre pietele tinta, in functie de ponderea fiecarei piete in totalul innoptarilor. Daca resursele sunt foarte mici, se poate reduce numarul de piete tinta pe care se face promovare", crede Lucia Morariu.
sursa foto:http://paginadeagricultura.ro/wp-content/uploads/2014/05/Prince-Charles-dulceata-de-rubarba.jpg