Luni, aproximativ 150.000 de elevi au susținut proba la Limba și Literatura Română, în cadrul Evaluării Naționale, dar au fost cu 30.000 mai puțini decât școlarii înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului. Această situație este asociată fenomenului Brăila (profesorii descurajează elevii cu rezultate slabe să nu se înscrie la examen), dar și abandonului școlar. În plus, anul acesta subiectele au fost mult mai ușoare față de anii precedenți.
„Subiectele au avut un nivel de dificultate mediu spre ușor. Au fost mai ușoare decât anul trecut, pentru că de data aceasta textul dat la prima vedere este mai ușor de înțeles, spre deosebire de cel de anul trecut. Atunci copiilor li s-a dat o poezie despre trecerea timpului, care este ceva mai greu de înțeles. Singura chestiune care putea să-i încurce anul acesta este faptul că textul dat începe cu un pasaj descriptiv, și după aceea trece la narațiunea propriu-zisă. Or, sper că elevi nu s-au concentrat pe descriere mai mult decât e cazul, pentru că genul epic se bazează în primul rând pe acțiune.” a explicat Cristina Tunegaru, profesoară de limba română.
Faptul că 29.523 de elevi nu au susținut Evaluarea Națională, a fost explicat de Ministerul Educației cum că raportările din toamnă s-ar putea să fie inexacte (fiind cifre de lucru), deși numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a a fost transmis chiar de minister. De asemenea s-a dat vina și pe abandonul școlar.
În același timp, specialiștii în educație sunt de părere că pierderea acestor elevi are mai multe cauze sistematice: „Mulți dintre elevii cu performanțe mai scăzute nu sunt lăsați de profesori sau de directori să se înscrie la Evaluarea Națională pentru a nu strica media și prestigiul unității școlare. Apoi vorbim despre abandonul școlar, care este determinat fie de sărăcie și de lipsa de prespective și posibilități pentru înscrierea la liceu, fie de inatractivitatea sistemului de învățământ.” spune președintele asociației „Edu Cer”, Ștefan Vlaston.
Acest examen, care probabil pare banal în concepția multora, provoacă emoții și stres elevilor, și chiar părinților, și astfel medicul cardiolog Vasi Rădulescu îndeamnă la susținerea copiilor indiferent de rezultat.
„Când s-au afișat rezultatele și-am văzut nota finală, nu mi-a venit să cred. Nu numai că nu urma să intru la prima clasă de mate-info din liceul cel mai bun din oraș, ci exista riscul să nu prind mate-info. Am plecat acasă zăpăcit și n-am avut curaj să dau ochii cu ai mei. M-am dus undeva, în spatele casei, mi-am luat capul în mâini și-am plâns în hohote. Apoi, ud pe față, am zis totuși să arunc adevărul. Mama s-a cutremurat, așteptările erau altele, am dezamăgit, nu a mai vorbit cu mine, am făcut-o de râs. Vacanța aia a fost o porcărie în care am căzut psihic. Când mă gândesc retrospectiv, îmi dau seama că lucrurile s-au petrecut așa pentru că așa trebuia să se întâmple. Un eșec e o lecție. Dacă sunteți părinți și copiii voștri au luat note mai mici decât vă așteptați, nu-i nicio tragedie. Nu treceți cu ghetele peste sentimentele lor. Stați aproape și fiți convinși că totul va fi bine oricum, chiar dacă nu au prins cel mai bun liceu sau cea mai bună clasă.” transmite medicul pe contul personal de socializare.
Sursa photo: //adevarul.ro/educatie/scoala/evaluare-nationala-2018-subiectele-fost-mai-simple-20-elevii-clasa-viii-a-nu-s-au-prezentat-examen-1_5b1e9dd9df52022f750acc7e/index.html