Mocanita de la Viseul de Sus
Nu multi sunt cei care cunosc faptul ca la Mocanita de la Viseul de Sus reprezinta ultima cale forestiera cu abur, fiind unica in intreaga lume.
Mocanita a fost initial fabricata pentru a cara din padurile Muntilor Maramuresului lemne atat pentru folosul tarii, cat si pentru export. Atunci cand s-a decis fabricarea ei, s-a plecat de la rationamentul austro-ungar – acela de a fonda o cale ferata pe cursul raului in asa fel incat trenul sa poata urca mai usor si sa coboare incarcat, la fel de usor, cu putin ajutor la franare.
Inca din anul 1970, Romania avea circa 3000 de kilometri de cale ferata forestiera, loc unde erau utilizate sute de locomotive cu abur. Insa, anii 1990 au venit cu numeroase schimbari, inclusiv cu distrugerea locomotivelor si vagoanelor cu abur, acestea fiind vandute pentru fier vechi. Mocanita de la Viseul de Sus este tot ceea ce a mai ramas din ruinele trecutului, fiind si astazi in folosinta pentru locuitorii din zona.
Calea Ferata de la Viseul de Sus a fost inceputa in anul 1930 si finalizata in anul 1933. Aceasta urmeaza un traseu sinuos de la Viseu si pana la Izvorul Comanului, lungimea sa fiind de 56 km, urcand uneori pana la altitudinea de 1100 metri.
In traseul sau, Mocanita se opreste in numeroase halte: Novat, Cozia, Bardau, Botizu, Faina pentru a transporta turisti sau localnici din zona. Aceasta merge pe un traseu destul de placut celor ce vin sa o viziteze, capatul de linie aflandu-se la 2 kilometri de granita cu Ucraina.
Bine de stiut:
Inundatiile din anul 2008 au facut ca traseul Mocanitei sa se scurteze.
Mocanita poate fi vizitata in perioada 1 mai – 17 octombrie.
In tren iti poti serba ziua de nastere sau vreun eveniment mai important, asemenea manifestari fiind permise in tot acest timp contra sumei de 800 Euro.
Sursa Foto: http://www.cffviseu.com/content/images/stories/streifen_bahn_schaf.jpg