Grup Servicii Petroliere (GSP) a prezentat vineri platforma de foraj marin GSP Uranus, modernizată și reclasificată în România, un proiect de investiții în valoare de 45 milioane dolari, pe care compania l-a derulat cu fonduri proprii și cu finanțare de la EximBank.
GSP Uranus, platforma de foraj maritim autoridicătoare cu 3 picioare, capabilă să foreze în ape cu adâncimi până la 100 m și să atingă adâncimea maximă de foraj de 7.600 m, a fost construită în șantierul naval Singapore și a fost dată în exploatare la 1 ianuarie 1980. Din considerente financiare, GSP Uranus nu este înscrisă în România, ci în insulele Vanuatu din Oceania.
Platforma a fost preluată de o echipă a GSP în șantierul Lamjana din Croația. Când Comanescu a preluat-o, aceasta era aproape o epava și nu mai avea niciun fel de clasificare.
În timpul vieții, platformele de foraj marin trec cel puțin o dată printr-un proces de modernizare, ce are ca scop menținerea competitivitații și îmbunătățirea tehnologiei. Aceste procese prelungesc durata de viață și cresc valoarea de piață a platformelor. Creșterea fiabilitații, sporirea siguranței și îmbunătățirea confortului au fost principalele obiective ale lucrărilor de modernizare.
Proiectul, dirijat de GSP Shipyard, a inclus lucrări de reparații, de modernizare și certificare ce permite exploatarea platformei de foraj în urmatorii 5 ani. “Costul total al proiectului de reclasificare și modernizare a fost de 45 de milioane dolari”, a declarat omul de afaceri Gabriel Comănescu, patronul firmei de exploatare a țițeiului.
Premiera pe piața românească constă în faptul că GSP Uranus este prima platformă de tip Marathon Le Tourneau modernizată și reclasificată în România. Totodată, acesta este primul proiect de modernizare și reclasificare la care lucrările de proiectare navală și inginerie tehnologică navală au fost realizate de doua companii membre ale Upetrom Group, Euroned Engineering și GSP Shipyard.
Platforma va fi lansată în Marea Neagră peste câteva zile, iar durata de viață este de 15 ani. Durata implicită de viață a unei astfel de platforme este de maximum 35 de ani, cea curentă fiind dată în folosință în anii '80.
Compania a cumpărat în 2005 de la Petrom șase platforme de foraj marin, costul ridicându-se la 100 de milioane de dolari.În prezent, flota GSP include șapte platforme mobile de foraj marin, zece nave multifuncționale, trei nave de construcții marine și două macarale plutitoare de mare tonaj.