Personalitate de seamă a Moldovei epocii lui Vasile Lupu, Varlaam a fost unul din cărturarii care, prin activitatea depusă timp de o viaţă, a contribuit la răspândirea limbii române ÅŸi la afirmarea ei ca limbă literară.
Pe numele de mirean Vasile MoÅ£oc, Varlaam s-a născut în BaloteÅŸtii Putnei, într-o familie de răzeÅŸi. Intrat în cinul călugăresc, a ajuns egumen la Secu ÅŸi duhovnic domnesc. Sub a doua domnie a lui Alexandru IliaÅŸ (1631-1633) a fost hirotonisit ca mitropolit. Åžapte ani mai târziu, a candidat pentru scaunul patriarhiei constantinopolitane.
Varlaam a împlinit ÅŸi numeroase misiuni politice. În 1628 a fost trimis de Miron Barnovschi în solie, cu alÅ£i moldoveni, la Moscova. în 1644 a purtat la Matei Basarab solia de pace a lui Vasile Lupu.
Åžtiutor de greacă ÅŸi slavonă, Varlaam a făcut, ca literat, numeroase traduceri în limba română, întrucât, aÅŸa cum el însuÅŸi spunea: «limba noastră românească... n-are carte pre limba sa». Între acestea se numără tălmăcirea cărÅ£ii «Lest vita», în 1618, ÅŸi «Răspunsul împotriva catehismului calvinesc», apărut în 1645, probabil de sub teascurile tipografiei de la Dealu, din Å¢ara Românească.
Opera cea mai cunoscută este însă «Cartea românească de învăţătură dumenecele preste an ÅŸi la praznice împărăteÅŸti ÅŸi la svinÅ£i mari», imprimată «în tiparul domnesc, la mănăstirea a Trei Svetiteli (Trei Ierarhi) în IaÅŸi» în anii 1642 - 1643. Cartea romnânească de învăţătură sau, cu titlul cu care mai este cunoscută, «Cazania lui Vraalam», dă întreaga măsură a talentului scriitoricesc al autorului ei. Folosind aproape mereu, în cele peste 1000 de pagini ale lucrării, o frază clară, curgătoare, Varlaam a izbândit înfăptuirea unei mari opere a literaturii vechi.
Varlaam este socotit primul povestitor moldovean. «Era - deapănă Varlaam întâmplările unei istorioare - u(n)-npărat mare ÅŸi puternic, ÅŸi avea doi robi. Deci audzi că în cutare loc să face târg mare ÅŸi mare neguţătorie ÅŸi dobândă acolo. Åži chemă robii săi ÅŸi le dzise: LuaÅ£i avuÅ£ie multă ÅŸi vă duceÅ£i în cutare loc, unde se adună târg. Åži faceÅ£i acolo neguţătorie ÅŸi într-o lună iară să vă întoarceÅ£i. Iar carele va zăbovi mai mult, numai cu capul va plăti. Deci-ÅŸ luară amândoi robii aceia avuÅ£ie ÅŸi să duseră. Deci unul, ca un nebun ÅŸi rău ce era, nu cumpără lucruri ce iubiia împăratul ÅŸi să se întoarcă curund, ce cumpără case ÅŸi dugheane ÅŸi ocine ÅŸi câte împăratului nu trebuia, nice-i făcea lui dobândă... Iară celălalt rob, ca u(n)-nÅ£elept ce era, cumpără pietre scumpe ÅŸi de ce trebuia împăratului. Åži să duse la împăratul ÅŸi împăratul cinsti-l... ÅŸi-l mări, căci se arăta credincios. Iară pre celălalt tremise cuvânt ÅŸi-d tăiară capul ca unui vrăjmaÅŸ împăratului...»
Redactate în vremea când limba românească scrisă abia îÅŸi căuta matca în care avea să curgă mai târziu spre împliniri literare de mare prestigiu, paginile lui Varlaam preced ÅŸi anunÅ£a în acelaÅŸi timp opera unor vrednici urmaÅŸi în arta povestirii: Ion Neculce, Ion Creangă, Mihail Sadoveanu. Pana lui Varlaam a trudit ÅŸi în domeniul poeziei. DeÅŸi nu au valoarea prozei, versurile lui - aÅŸa cum sunt cele din Cazanie - cuprind valori plastice ce impresionează încă ÅŸi astăzi:
« Valuri multe ridică furtuna pe mare mai vârtos gândul omului întru lucru ce are.»
Sursa foto: http://ro.wikipedia.org/wiki/Varlaam_Mo%C8%9Boc