Tunelul Izvor este unul dintre sutele de kilometri de tuneluri și catacombe săpate în munte din vremuri străvechi. Acestea aveau rolul de a apăra locuitorii țării noastre în caz de asediu, iar legendele spun că în total, în România, ar exista circa 500 de kilometri de căi de acces sub munți și cetăți.
Tunelul Izvor, scrie redescoperaistoria.ro, ar lega județele Prahova de Dâmbovița prin Munții Bucegi. Construcția sa a început în 1913, atunci când CFR a aprobat, cu voia Regelui Ferdinand, realizarea magistralei Târgoviște - Pietroșița - Sinaia, iar cel mai scurt traseu era prin munte. Astfel, s-a decis spargerea masivului în zona „Păduchiosu”, pentru ca distanța dintre Moroieni și Sinaia să fie cât mai mică.
În lungime de 6 kilometri, tunelul avea și o importanță strategică, anume de a uni repede și sigur Țara Românească și Ardealul. Tunelul Izvor a fost început din ambele direcții, din Sinaia și din Moroieni. În Sinaia s-a început spargerea muntelui pe Platoul Izvor, aproape de cimitirul orașului. Se mai dorea ca acest tunel să asigure transportul petrolier din Prahova în București.
Războiul mondial din 1914 a cauzat și oprirea lucrărilor la tunel, acestea reluându-se abia în 1938, dar mai apoi au fost abandonate din nou.
„Exista deja o zonă conflictuală. El în principal a fost gândit ca element de strategie, pentru că chiar s-a dovedit că Valea Prahovei, care era principala furnizoare de petrol pentru Germania, a fost bombardată și circulația întreruptă. Acest tunel ar fi realizat o cale secundară de legătură între București și Sinaia” a explicat arhitectul Dan Nițescu.
În 1941, naziștii care ocupau zona, au reluat construcția la Tunelul Izvor într-un ritm foarte accelerat, dar care s-a orpit odată cu finalul celei de-a doua conflagrații mondiale.
În Dâmbovița s-au realizat 480 de metri din tunel (100 betonați), iar la el au lucrat peste 2000 de oameni: germani, bulgari, țigani, cehi, ruși, unguri. Dacă se finaliza, tunelul avea peste 20 de kilometri și ar fi fost cel mai lung din România.
Motivul real pentru sistarea lucrărilor nu este cunoscut, însă legende spun că autoritățile au invocat „siguranța națională” și faptul că nemții aveau aici îngropată o locomotivă unică în Europa și nu se dorea ca rușii să obțină tehnica acesteia. În 1985, pe partea dâmbovițeană, o echipă a securității a detonat intrarea și se spune că motivul ar fi fost faptul că nemții, grăbiți să plece, au executat 100 de localnici în tunel.
Tunelul Izvor încă există în Sinaia, dar este acum proprietate privată, în el funcționând o ciupercărie. Zeci de ani a fost depozit de brânză al unei societăți importante din județ.
Te-ar putea interesa: Rășinari, satul din România care a câștigat competiția Best Tourism Village!
Ne poți urmări pe Facebook sau poți descărca aplicația gratuit și te anunțăm noi când apare ceva nou!
Sursa foto: http://www.emunte.ro/tunelul-izvor-din-bucegi-cale-ferata-depozit-de-armament-oseminte-de-la-100-de-muncitori/