Ministerul Afacerilor Interne (MAI) organizează, miercuri, o dezbatere publică pe tema proiectului de lege privind cartea electronică de identitate, care ar putea asigura ÅŸi funcÅ£ionalitatea cardului de sănătate. Proiectul de lege nu impune schimbarea cărÅ£ii de identitate actuale, astfel că cei care refuză obÅ£inerea cărÅ£ii de identitate electronice pot opta în continuare pentru cea simplă.
Cartea electronică de identitate va conÅ£ine elemente de particularizare ÅŸi de siguranţă, datele din formatul tipărit, respectiv numele ÅŸi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data ÅŸi locul naÅŸterii, imaginea facială, Codul Numeric Personal ÅŸi adresa de domiciliu, precum ÅŸi semnătura olografă a titularului; prenumele părinÅ£ilor titularului; un certificat ÅŸi, după caz, certificate calificate, prevăzute de Legea 455/2001 privind semnătura electronică; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială ÅŸi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Proiectul de lege acordă posibilitatea eliberării unei cărÅ£i de identitate simple sau a cărÅ£ii electronice de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinÅ£i. Astfel, vor putea fi eliberate cărÅ£i de identitate cu valabilitate de doi ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 ÅŸi 14 ani, cu valabilitate de patru ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 ÅŸi 18 ani ÅŸi cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
În cazul în care o persoană refuză eliberarea unei cărÅ£i de identitate electronice din motive religioase sau de conÅŸtiinţă, aceasta poate opta pentru cartea de identitate simplă.
Cartea electronică de identitate ar urma să asigure ÅŸi funcÅ£ionalitatea cardului de sănătate, care nu va mai fi folosit de la momentul eliberării noului document de identitate, se arată în proiect.
Personalizarea documentelor se va realizeaza în Centrul NaÅ£ional Unic de Personalizare a PaÅŸapoartelor Electronice din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.
Iniţiatorii proiectului de lege spun că titularul unui document electronic se va putea autentifica online, pentru a beneficia de diverse servicii electronice - bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţionale, ceea ce va conduce la simplificarea interacţiunii cu autorităţile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice.
Punerea în circulaÅ£ie a cărÅ£ii electronice de identitate ÅŸi a cărÅ£ii de identitate simple va fi realizată eÅŸalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărÅ£i electronice de identitate sau a primei cărÅ£i de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu suportul tehnic necesar.
În 20 martie, ministrul de Interne, Carmen Dan, a declarat că prima carte electronică de identitate ar putea fi eliberată la jumătatea anului 2018, precizând că prin implementarea acesteia va fi facilitat accesul cetăţenilor la diverse servicii, va fi înlesnită interacÅ£iunea cu autorităţile ÅŸi vor fi întărite elementele de siguranţă, în condiÅ£iile în care datele statistice arată o incidenţă mare a furtului de identitate.
Ea a subliniat că persoanele nu pot fi urmărite pe baza cipului conţinut de cartea electronică de identitate, pentru că acesta este pasiv şi poate fi citit doar de un echipament special destinat citirii sale.
Sursa foto: http://www.puterea.ro/social/ultimele-detalii-cum-va-arata-noua-carte-de-identitate-biometrica-155936.html