Romania Mama pe Facebook Romania Mama pe Twitter
Åžtiri È™i evenimente de ultimă oră    |
Suna la sau trimite un email la romaniamam2012@gmail.com
AI UN PONT?
RoMama
» Home
» Termeni si Conditii
» Cont nou institutii
» Contact
 
Administratie
 
TRADITII, DATINI SI OBICEIURI ROMANESTI
Adaugat: 14 Iunie 2016    Actualizat: 14 Iunie 2016

     La noi, românii, nunta se săvârÈ™eÈ™te sâmbătă seara, apoi fiind prilej de bucurie, slujba este urmată de o masă festivă È™i de distracÈ›ie. Aceasta, în genere, È›ine până a doua zi dimineaÈ›a, iar nuntaÈ™ii, fiind foarte obosiÈ›i, vor dormi în timpul Sfintei Liturghii de duminică ceea ce este un păcat foarte mare. Deci, fiind prilej de bucurie È™i de veselie, cununia se săvârÈ™eÈ™te în zi de sărbătoare, dar îndată după Sf. Liturghie când credincioÈ™ii se află la biserică.
     Este cunoscut faptul că sunt unele perioade din timpul anului când nu se fac nunÈ›i. Acestea sunt trecute în calendarul creÈ™tin ortodox È™i trebuie respectate întocmai.
     Știm că nunta este precedată de logodnă. Cuvântul logodnă este de origine slavă È™i înseamnă a face făgăduință de căsătorie. Ea este rânduiala tocmirii sau aÈ™ezării nunÈ›ii a doi tineri care s-au făgăduit unul altuia. Biserica binecuvintează această veche datină printr-o slujbă scurtă, care este săvârÈ™ită înaintea nunÈ›ii.
     Se poate È™i aparte, cu un timp mai scurt sau mai lung înainte de nuntă, dar în ziua de azi se pot face mari greÈ™eli procedând astfel. Spun aceasta pentru că mulÈ›i tineri care se logodesc înainte de căsătorie cred că, prin aceasta, au primit binecuvântarea È™i dezlegarea de a începe conveÈ›uirea, adică o viață intimă, ceea ce este total greÈ™it.
     Logodna nu dă dreptul la consumarea vieÈ›ii conjugale, fiind doar o chezășie, o promisiune pentru căsătorie. Numai Taina NunÈ›ii dă posibilitatea celor doi de a trăi împreună, al trăirii vieÈ›ii intime. În alte cazuri, cei care au făcut logodna nu mai vin ca să li se administreze Taina Cununiei È™i trăiesc toată viaÈ›a în concubinaj. Aceasta este È™i un mare păcat, dar poate duce È™i la mari nenorociri în viaÈ›a celor doi. De aceea se recomandă ca cele două slujbe să fie săvârÈ™ite împreună.
     Trebuie menÈ›ionat faptul că ambii tineri trebuie să fie de aceeaÈ™i religie, adică să fie creÈ™tini ortodocÈ™i. Nu este îngăduită nunta dintre un ortodox È™i o persoană de altă religie. Tânărul sau tânăra, dacă sunt neortodocÈ™i, trebuie să treacă la ortodocÈ™i. Și naÈ™ii trebuie să fie ortodocÈ™i, căsătoriÈ›i, cu o viață de familie morală, exemplară, pentru a fi modele de urmat în viaÈ›a finilor.
     Inelele de logodnă au È™i ele o însemnătate deosebită: ele sunt semnul iubirii, al credincioÈ™iei, al legăturii tainice pe care o făureÈ™te Taina Căsătoriei între viitorii soÈ›i. Cât priveÈ™te săvârÈ™irea slujbei, aceasta trebuie să îÈ™i desfășoare ceremonialul numai în casa domnului, în Biserică, È™i nu în case particulare. Nunta se celebrează în zona cea mai centrală a bisericii, în naos. Pe durata nunÈ›ii, cei doi tineri sunt cinstiÈ›i aÈ™a cum sunt cinstiÈ›i împăraÈ›ii. Aceasta este È™i sensul încoronării lor.
     Împărtășirea din paharul comun, binecuvântat înainte de preot, este simbolul bucuriei nunÈ›ii, dar, mai ales, comuniunea È™i unirea celor doi soÈ›i, care de acum înainte se vor împărtăși de bucuriile È™i necazurile vieÈ›ii împreună. La început, a existat numai paharul, aÈ™a cum arată rugăciunea de binecuvântare, apoi s-a adăugat È™i pâinea. Aceasta poate fi interpretată ca o reminescență din religia romană, când, la nuntă se frângea pâinea pe care mirii o mâncau împreună.
     Obiceiul frângerii pâinii se mai păstrează È™i azi în unele părÈ›i. Astfel, când mireasa părăseÈ™te casa părintească aruncă din pragul casei, cu spatele spre lume, o bucată de pâine, aceasta fiind mâncată de nuntaÈ™i. Practica, însă, nu are o semnificaÈ›ie religioasă È™i a rămas o datină populară. Obiceiul practicat în Transilvaniei de a da loc de vin miere, nu se justifică.
     Împărtășirea din acelaÈ™i pahar È™i din aceeaÈ™i pâine ne poartă mai degrabă cu gândul la împărtășirea mirilor care se făcea în acest moment al slujbei. Cântarea „Paharul mântuirii”, care se rosteÈ™te la împărtășirea mirilor, ne duce cu gândul la paharul, sau potirul din care se împărtășeau credincioÈ™ii. De aceea momentul trebuie să fie plin de sobrietate, cum, de altfel plină de măreÈ›ie trebuie să fie È™i toată rânduiala slujbei.
     Înconjurarea mesei sau dansul ritual, trebuie făcută cu decență È™i sobrietate nu cu paÈ™i agitaÈ›i, ritm de dans sau È›opăieli. Acest moment exprimă bucuria sau întemeierea unei familii, în vederea naÈ™terii de prunci aÈ™a cum a născut Maica Domnului în urma prorociei lui Isaia 7, 14, ca È™i sfinÈ›ilor prin viaÈ›a virtuoasă în cadrul căsniciei. Dansul acesta nu este hora lumii în care intră tinerii, cum mai auzim spunându-se cu acest prilej, de către unii preoÈ›i, ci un dans ritual cu semnificaÈ›ie teologică È™i morală.
     Întâlnim È™i unele practici neliturgice È™i necanonice. Astfel, este întâlnită în părÈ›ile Transilvaniei, legarea mâinilor celor doi cu o batistă albă, după ce preotul le citeÈ™te rugăciunea a treia È™i le împreunează mâinile. Alt obicei care nu are nici o justificare: amăgirea sau păcălirea tinerilor atunci când li se dă să guste din pâine È™i din vinÈ™ este una din practicile întâlnite la unii din preoÈ›i, mai ales din mediul rural, dar uneori È™i la oraÈ™, are intenÈ›ia de a înveseli pe nuntaÈ™i.
     În unele localități este aÈ™a de îndătinat, ca È™i cel cu aruncatul bomboanelor, încât mirii se aÈ™teaptă de la început de aceasta, iar dacă preotul nu procedează aÈ™a atunci se produce nedumerire È™i chiar nemulÈ›umire a nuntaÈ™ilor. Obiceiurile nu trebuie comentate căci ele sunt, fără îndoială, greÈ™ite, se denaturează È™i se ridiculizează un moment foarte important al slujbei. Atitudinea mireselor de a se feri una de alta, È™i de a evita să se întâlnească pe drum, este una din practicile superstiÈ›ioase care nu se justifică în nici un fel. Biserica È™i slujba nu ne îndeamnă la o asemenea comportare, ci, dimpotrivă, ne recomandă comuniunea. Miresele ar trebui să se întâlnească, să se îmbrățiÈ™eze, să se felicite, amintindu-È™i toată viaÈ›a că s-au cununat la aceeaÈ™i biserică. Atunci ar trebui să se manifeste prietenia È™i dragostea, iar nu duÈ™mănia È™i ura. Biserica nu dezbină ci uneÈ™te.
      „În Banat, in partea de unde sunt eu, nunta È›ine de ex. 2 zile.
     Când eram copil È™i era doar un amărât de botez care È›inea numai o zi, eram aÈ™a de amăgit că nici nu-mi venea să mă duc. Ce e aia, o zi? Eu voiam nuntă, să È›ină două zile, să meargă mireasă cu mirele la fântâna bisericii È™i să toarne la oameni apa să se spele pe mâini È™i aceÈ™tia le dădeau bani. Întotdeauna musai È™i ceva mărunÈ›is care ajungea în găleată, acolo unde era È™i un ou.
     La urma, cand nu se mai spala nimeni, mirele si mireasa trebuiau sa rastoarne galeata si care din ei sa calce primul oul. na, stiti voi cum e cu cine canta in casa!
     Noi copii, ne repezeam sa strangem banii de pe jos. nu conta ca eram toti stropiti. conta sa fi mai aproape de galeata cand se rastoarna sa prinzi cati mai multi.
     Apoi cu staghiÈ™iul (cel care ducea steagul, de obicei un nepot al naÈ™ilor - n.n.) in frunce jucam brâul prin sat. cat era satul de lung, toata lumea in brau si o tura roata prin tot satul. StaghiÈ™ul inaince cu stagul cu clopotel si flori dadea ritmul la nunta!
     De neuitat ca givării (cavaleri de onoare - n.n.), adica acei flacai care umblau cu plosca cu răchie prin sat sa cheme oamenii la nunta si care se deosebea printr-o banda lata, insa facuta in casa si tesuta, frumos ornata cu flori, nu si-au uitat nici aici rolul, plostile cu rachie umbland din mana in mana in continuu.
     Traditia la noi in zona spune ca givării trebuie sa aiba grija si sa pazeasca mireasa. sunt oamenii nasului, iar staghisul sa- pazeasca steagul ca fara una dine astea doua nu exista nunta.
     A doua zi, acasa la mireasa, incepand de pe la ora 10-11 dimineata, se juca jocul miresei. cine voia dadea bani si juca mireasa. dar nu asa. se bateau nu alta. nu conta, copii, muieri, barbati, toti care mai de care. pe la amiaz, cand mireasa era numai buna de scaunul cu rotile, si rochia pe margini era praf, ca jocul miresei fara rochie de mireasa nu se poate, mergea toata lumea la casele lor sa se pregateasca. pe la trei-patru se duceau mirii cu daruri la nasi. un obicei prost, care numai prin partea mea l-am auzit, si care face ca a doua zi mirii duc la nasi nu numai in valoare decat au dat ei la nunta ci mult mai mult. ca si cinste ca sunt parinti spirituali acuma. de multe ori m-am intrebat, oare de ce mai da cineva ceva? ma refer ca si nas. daca a doua zi vine mai mult inapoi. chiar le trebuiau darurile si banii aia? oar la o nunta nu de aia dai ceva, ca cei doi tineri sa aibă din ce sa-si faca o casa, sa-si ia o mobila sau macar sa le raman de o masina de spalat (de mult nu am mai auzit pe nimeni sa-si cumpere dupa nunta masina asa cum se facea pe vremuri).
     Cam asta deocamdata. sunt multe si marunte obiceiurile si fiecare tine de datinile locului, de pataniile stramosilor, sau sunt doar in amintirea unor momente celebre pentru sat.”

Sursa foto: http://waringis.com/wp-content/uploads/2012/09/wedding17f.jpg


Comentarii 0 Comentarii

Operator:   
 
 
 
 
 
ABONARE NEWSLETTER:
 
Adresa de email:
 
 
TOP ARTICOLE
Primarul Piteștiului anunță construirea a două blocuri pentru tinerii specialiști
„Construim aceste două blocuri pe strada Smârdan și în Războien...
 
Comuna Stăuceni face economie la buget cu ajutorul tehnologiei moderne
Iluminat public controlat prin telegestiune, dar și stațiile de trat...
 
A fost aprobat proiectul Secției de îngrijiri paliative din cadrul SJU Vaslui
Consiliul Județean Vaslui a aprobat implementarea proiectului care pr...
 
Primăria Cavnic oferă gratuit un teren tinerilor care vor să își deschidă un service auto
„Tinerii interesați sunt invitați să-și prezinte ofertele la pri...
 
Restricții în trafic, în Noaptea de Înviere, la Galați
Primăria Municipiului Galați anunță închiderea circulației în N...
 
Cîrjan: Municipiul Râmnicu Sărat se află pe drumul cel bun
Primarul municipiului Râmnicu Sărat a prezentat într-o filmare schi...
 
Opt candidați pentru funcția de primar al Municipiului Mangalia
8 candidați și 11 formațiuni politice vor fi pe buletinele de vot l...
 
Deputat PNL de Giurgiu: Fiecare localitate are problemele sale specifice
Liberalul a vorbit despre primul weekend al campaniei electorale pentr...
 
 
 
 
ACTUALITATE
 
Rusia amenință România că va testa sistemele Patriot pe teritoriul nostru

» 14 Mai 2024 | Comentarii 0
 
ECONOMIE
 
Liderul BNS: Suntem pe primul loc la sărăcie în muncă, la nivel european

» 14 Mai 2024 | Comentarii 0
 
SANATATE
 
Cum trebuie să aplici corect crema cu factor de protecție

» 14 Mai 2024 | Comentarii 0
 
STIRI TURISM
 
Noaptea Muzeelor 2024 – Peste 260 de obiective turistice din 32 de județe vor putea fi vizitate pe 18 mai

» 14 Mai 2024 | Comentarii 0
 
STIRI JUDETUL GIURGIU
 
Deputat PNL de Giurgiu: Fiecare localitate are problemele sale specifice

» 14 Mai 2024 | Comentarii 0
 
STIRI JUDETUL CONSTANTA
 
Opt candidați pentru funcția de primar al Municipiului Mangalia

» 13 Mai 2024 | Comentarii 0