USL FALIMENTEAZĂ ECONOMIA. Marile companii de stat au ajuns cu un picior în groapă. Guvernul Ponta pică testul ECONOMIEI
Firmele de stat, în special cele din surbordinea Ministerului Transporturilor, au realizat, în cea mai mare parte, rezultate dezastruoase anul trecut.
Cea mai mediatizată companie de stat anul trecut a fost Oltchim. După cum arată datele financiare publicate vineri de Ministerul Finanţelor, combinatul a fost puternic afectat după încercarea ratată de privatizare din septembrie 2012. Combinatul a fost oprit în preajma privatizării şi a reluat după câteva săptămâni activitatea.
De atunci şi până la finele anului a lucrat la sub 10% din capacitate. În tot acest timp, salariile muncitorilor au continuat să fie achitate. Relaţia cu furnizorii s-a înrăutăţit pentru că, în lipsa banilor din vânzarea producţiei, nu mai erau fonduri pentru achitatea contractelor. Rezultatele s-au văzut la finalul anului: pierderile s-au dublat faţă de 2011, la 569 milioane de lei, iar datoriile totale au crescut de la 2,5 la 3,4 miliarde de lei. La începutul lui 2013, Oltchim a intrat în insolvenţă.
Cealaltă companie pe care statul a încercat să o salveze prin insolvenţă, Hidroelectrica, a ajuns în 2012 la o pierdere de 508 milioane de lei, după un profit de 6,4 milioane de lei, în 2011. Anul acesta Hidro a reuşit să iasă din insolvenţă.
De la profit la pierdere
Rezultate dezastruase au înregistrat şi companiile CFR, în special CFR Călători, care a trecut de la un profit de 1,5 milioane de lei în 2011, la o pierdere de aproape un miliard de lei, anul trecut.
Potrivit datelor Ministerului de Finanţe, compania a înregistrat în 2012 un minus de 992 milioane de lei, atât din cauza abandonării unor rute profitabile, cât şi pentru că practică tarife prea mari, raportat la servicii, ceea ce a diminuat numărul de călători, spun specialiştii. Într-un interviu acordat zilele trecute, Relu Fenechiu, care a ocupat de la finele anului trecut funcţia de ministru al Transporturilor, spunea că „situaţia financiară a CFR Călători este cea mai mare problemă a Transporturilor”.
Decizia din acest an a lui Fenechiu, de a scădea subvenţiile pentru operatorul de stat nu va ajuta cu siguranţă compania.
Aranjamentele cu bugetul de stat
De asemenea, CFR Marfă a înregistrat anul trecut pierderi de patru ori mai mari faţă de 2011, respectiv 405 milioane de lei. În cadrul procedurii de privatizare din 2013, Executivul a „curăţat” însă compania de datorii.
Un caz aparte în grupul CFR este cel al companiei responsabile de infrastructură, CFR SA. În 2012, aceasta a achitat o parte importantă din datoriile către furnizorii de electricitate, însă nu ca urmare a îmbunătăţirii veniturilor companiei de stat, ci prin intermediul unui împrumut guvernamental. Pentru a îşi primi banii înapoi, furnizorii au fost de acord să renunţe la penalităţi. De altfel, şi pentru salvarea CFR Călători, Relu Fenechiu avansa aceeaşi soluţie – un împrumut de la stat.
Sursa foto: http://www.antena3.ro/thumbs/big2/2012/05/07/guvernul-ponta-a-fost-investit-de-parlamentul-romaniei-ponta-imi-doresc-sa-reintram-in-normalitate-145197.jpg