Cea mai mare creștere a carburanților în primele zece luni ale acestui an, la nivel european, s-a înregistrat în România. Pragul psihologic de 6 lei/litru a fost depășit, însă după scăderea bruscă a cotațiilor petroliere a încheiat anul sub 5,5 lei pe litru. Conform datelor publicate pe portalul Oil Bulletin al Comisiei Europene, benzina s-a scumpit în România, în primele 9 luni ale anului cu 11,5%, de la 1,12 euro/litru la 1,25 euro/litru. La nivel european rata de majorare a fost de 8,55% (în Bulgaria creșterea a fost de 10,3%, în Polonia de 7,2% iar în Ungaria de 8,6%).
La fel stau lucrurile și în cazul motorinei. Șoferii români au plătit mai mult cu 11,1%, motorina majorându-se de la 1,14 euro/litru la 1,27 euro/litru. La nivel european prețul acesteia a crescut cu 10,3% (În Bulgaria a crescut cu 10,4%, în Polonia cu 8,3% și în Ungaria cu 8,6%).
Taxele percepute reprezintă jumătate din prețul final al carburanților. Consiliul Concureneți a realizat un raport pe care l-a publicat în noiembrie 2018 din care reiese că prețul petrolului Brent a continuat să crească în decurs de un an, raportat la intervalul septembrie 2017-august 2018.
„Conform datelor Bloomberg, prețul petrolului Brent și-a continuat traiectoria ascendentă (de la 51 de dolari pe baril, în septembrie 2017, la aproximativ 75 de dolari pe baril la sfârșitul lunii august 2018), pe fondul acordului de limitare a producției (OPEC+), escaladării tensiunilor geopolitice și deteriorării capacității de producție a unor producători importanți (de exemplu Venezuela și Angola)” se arată în documentul CC numit `Evoluția concurenței în sectoare cheie`.
Având în vedere această situație, vârful de preț al țițeiului de la sfârșitul lunii august s-a reflectat la prețurile de la pompă cu 30-45 de zile mai târziu, cât durează un ciclu de rafinare, și a depășit 6 lei/litru în aproape toate benzinăriile din România la începutul lunii octombrie.
În afară de cotațiile petroliere, o influență extrem de mare asupra prețului la pompă o au taxele percepute de stat, adică acciza și TVA-ul, care la noi în țară înseamnă peste jumătate din prețurile finale, mai exact 56% în cazul motorinei și 51% în cazul benzinei. În concluzie, scumpirea accizei cu 0,16 lei/litru de la 15 septembrie 2017 și tot cu 0,16 lei de la 1 octombrie 2017 a avut o influență foarte mare asupra prețului final.
„Creșterea cotației internaționale a petrolului s-a suprapus reintroducerii supraacizei la carburanți pe piața românească în două etape. Ambii factori au determinat o creștere importantă a prețului la motorină și benzină, conform datelor Comisiei Europene. De altfel, consumatorii români sunt printre cei mai afectați de scumpirea carburanților. Conform datelor Comisiei Europene prețul mediul al unui litru de benzină în Uniunea Europeană s-a majorat de la sfârșitul anului 2017 și până la finele lunii septembrie 2018 cu 8,5%, în timp ce în România prețul unui litru de benzină a crescut cu 11,5%, a doua cea mai agresivă scumpire după Germania (11,6%)” se arată în raportul Consiliului Concurenței.
Deși din toamnă prețul petrolului a scăzut și acest lucru s-a văzut și la pompele din România, începând de la 1 ianuarie 2019 prețurile la benzină se măresc din nou. Aceasta va conține 8% biocarburant, față de 4,5% până acum, în urma unei ordonanțe de urgență aprobate de Parlament în toamnă. Astfel, prețul la pompă se va scumpi cu 7-10 bani/litru, spun companiile petroliere, deoarece rafinăriile vor fi obligate să modifice rețeta pentru fiecare tip de benzină.
Sursa foto: ://a1.ro/news/economic/salariu-de-romania-pret-de-germania-benzina-si-motorina-de-la-noi-mai-scumpe-decat-media-europeana-motivul-id661790.html