Un proiect pentru modificarea legii Educației, inițiat de deputatul PNL Ovidiu Raețchi, prevede ca greutatea ghiozdanului elevului să nu fie mai mare de 10% din greutatea sa corporală, o inițiativă bună, însă greu de aplicat din diferite motive.
„Pentru a nu pune în pericol sănătatea și integritatea fizică a elevilor, volumul și greutatea manualelor și a altor materiale în procesul didactic, transportate zilnic de elevi la școală și de la școală, vor fi adaptate capacității de efort fizic a elevilor, iar greutatea acestora nu va depăși 10% din greutatea corporală a elevului. Este evident că greutatea ghiozdanelor nu este adaptată capacității de efort fizic corespunzătoare vârstei copiilor și crește riscul apariției deformărilor de coloană vertebrală. Pe termen lung, specialiștii susțin că se poate ajunge până la afectarea aparatului locomotor, a celui respirator și chiar a sistemului nervos.” explică Raețchi în expunerea de motive a proiectului.
Mai exact, liberalul propune trei schimbări, și anume: limita de 10% să fie aplicată tuturor elevilor, școala să pună la dispoziție vestiare sau alte spații de depozitare a materialelor didactice, iar cadrele didactice care nu vor lua măsuri pentru combaterea acestui fenomen vor fi sancționate. Intenția este bună, după cum spune reprezentantul părinților, dar problema la noi în țară este aplicarea legii în sine, care depinde de implicarea Guvernului.
„(...) La noi este o problemă cu aplicarea legilor. Deși intenția este bună (…) trebuie să vedem cum mai putem elimina din manuale astfel încât elevii să nu se mai ducă cu 10 cărți la școală. De asemenea, eu cred că manualele auxiliare ar trebui eliminate. Dacă ai un profesor bun, nu mai ai nevoie nici de manualul principal, darămite de alte cărți.” este de părere Iulian Cristache, președintele Federație Naționale a Părinților.
Ștefan Vlaston, președintele asociației „Edu Cer”, spune că este foarte greu ca unitățile de învățământ să pună la dispoziție spații de depozitare, din cazua faptului că a fost schimbat modul de finanțare a școlilor, fapt care a dus la îngreunarea plății salariilor, și nici nu se mai pune problema unor investiții.
„Degeaba introducem o reglementare prin care să cerem ca toate școlile să fie dotate cu spații speciale pentru depozitarea manualelor, având în vedere că unitățile școlare se strofoacă să-și plătească salariile. Situația este cu atât mai gravă după ce s-a schimbat modul de finanțare a școlilor. Acum nu mai primesc bani de la primării, care erau ceva mai flexibile în vederea finanțării școlilor (pentru că puteau să dea bani după rectificarea bugetară), ci de la Ministerul Educației prin intermediul inspectoratelor școlare.” spune Ștefan Vlaston.
Care sunt riscurile pentru elevi? Explică un medic școlar: „Greutatea maximă pentru un ghiozdan ar trebui să fie între maximum 8-10% din greutatea corporală a elevului. Așa arată cele mai multe studii internaționale. Orice depășește acest procent poate cauza multiple afecțiuni pentru elevi. Vorbim de faptul că supraîncărcăm corpul unui copil, care este în creștere, iar oasele acestuia nu sunt într-atât de mineralizate precum sunt la un adult. Copilul își poziționează corpul într-o postură care îi poate afecta coloana vertebrală (ajungând chiar la scolioză), oboseală sau epuizare.”
Sursa photo: //adevarul.ro/educatie/scoala/greutatea-ghiozdanului-proiect-sanctiuni-farasolutii-aplicabile-1_5b1567f1df52022f75c4a6cc/index.html