Ministerul Educației Naționale va fi chemat în judecată de către Asociația Elevilor din Constanța pentru ordinul care prevede că elevii care au luat sub media 5 la Evaluarea Națională nu vor mai merge la liceu, ci la profesională. AEC spune că elevii ar trebui să-și aleagă propriul traseu educațional, nu să fie forțați să urmeze învățământul profesional.
„Asociația Elevilor din Constanța (AEC) va chema Ministerul Educației Naționale în judecată pentru anularea în parte a Ordinului ministrului Educației Naționale nr. 4948/2019 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021, pentru obligarea elevilor ce au obținut media de admitere sub nota 5 să urmeze învățământul profesional. În perspectiva adaptării sistemului educațional românesc la standardele secolului XXI și la cele europene, traseul educațional pe care fiecare elev îl urmează ar trebui să fie ales de către acesta, luând în considerare interesele și aptitudinile pe care le are” se arată într-un comunicat al Asociației.
Elevii amintesc faptul că principiul enunțat de Legea educației naționale are la bază centrarea „sistemului educațional pe beneficiarul său primar, elevul. Cu titlu de exemplu, dacă un elev nu are capacitățile necesare pentru a accede în învățământul teoretic, dar are aptitudini în ceea ce privește artele sau sportul, el ar trebui să aibă posibilitatea de a opta pentru învățământul vocațional”.
Asociația Elevilor din Constanța este de părere că, dacă un elev nu a putut să obțină media 5 pentru a intra la liceu, nu înseamnă că are aptitudinile necesare pentru a face față învățământului profesional. Mai mult, media slabă obținută la Evaluarea Națională se poate datora altor cauze cum ar fi pregătirea cadrelor didactice sau condițiile socio-economice ale familiei.
„Este de la sine înțeles că nu putem avea aceleași pretenții de la un elev care trăiește într-o familie cu condiție materială moderată, comparativ cu unul dintr-o familie cu condiție materială deficitară. La fel, există discrepanțe între mediul urban și rural, mai ales în ceea ce privește nivelul de pregătire al cadrelor didactice, cei mai mulți profesori cu gradul I aflându-se în liceele „de top” din mediul urban, în timp ce profesorii debutanți ajung, de regulă, în școlile din mediul rural. Dacă un elev are potențialul să ajungă un bun doctor, acesta poate fi irosit dacă statul nu a fost în stare să îi asigure condițiile necesare pentru a îl exploata. Ca urmare, dacă un elev obține media 5.00 la admitere, asta nu denotă din start că el nu este potrivit pentru învățământul teoretic” a precizat președintele AEC, Andrei Mihai Tănase.
Asociația Elevilor din Constanța spune că există foarte multe cazuri de elevi care au obținut o notă sub media de admitere 5.00, dar care au ajuns în învățământul teoretic și au promovat Bacalaureatul cu o medie mare, iar acest fapt dovedește că evoluția elevilor ține într-o mare măsură și de condițiile în care și-au desfășurat activitatea.
AEC atrage atenția că a cerut Ministerului Educației Naționale în data de 16 august să organizeze o dezbatere publică referitoare la acest ordin, dar nici până în ziua de azi Ministerul Educației nu a organizat o astfel de întâlnire, „fapt ce constituie încălcarea legii”.
De cealaltă parte, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, a declarat că această măsură nu ar trebui privită ca o obligativitate, ci ca o orientare în domeniu: „Trebuia să ajutăm, chiar dacă pare un pic forţat, trebuia să asigurăm această alternativă pentru elevii care intrau la liceele teoretice cu medii mult sub 5 - nu aproape de 5, mult sub 5 - şi care sub nicio formă nu reuşeau să obţină această diplomă de Bacalaureat”.
Dacă ți-a plăcut acest articol, distribuie-l și urmărește-ne pe Facebook pentru a afla mai multe noutăți. Dă Like paginii noastre printr-un click aici!
Sursa foto: ://www.fanatik.ro/oficial-elevii-cu-nota-sub-5-la-evaluarea-nationala-merg-direct-la-scoala-profesionala-19066472