Liberalul Ovidiu Raețchi a propus o inițiativă legislativă conform căreia România ar putea fi un etalon în domeniul educației media pentru Uniunea Europeană, care caută la rândul ei soluții pentru a proteja copiii de pericolele care se regăsesc în mass-media. Proiectul prevede introducerea materiei „Educație și cultură media” pentru elevii de clasa a VI-a – noțiuni de bază și pentru elevii de clasa a IX-a – elemente mai complexe.
„Începând cu ciclul gimnazial, este util ca tinerii să cunoască progresiv noțiuni de bază din teoria comunicării, să înțeleagă care sunt mediile pe care le pot accesa pentru o informare diversă, să își formeze un mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, să își dezvolte capacitatea de a discerne între un `fake news` și un eveniment real/ o informație adevărată, și, în egală măsură să poată identifica și să respingă argumentat orice formă de retorică xenofobă, rasistă sau antisemită” se arată în expunerea de motive.
În proiect se explică faptul că ministerul Educației va pregăti un plan-cadru pentru a forma profesorii din unitățile de învățământ gimnazial și liceal care predau limba română, istorie, cultură civică sau filosofie să predea disciplina „Educație și cultură media”, precum și absolvenții facultăților din domeniul comunicare și mass-media care au urmat și modulul psihopedagogic să poată preda „Educație și cultură media”, în funcție de necesarul de cadre didactice.
Materia va cuprinde predarea teoriilor comunicării, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informații care au ca scop final îngrădirea și amenințarea unor drepturi fundamentale, identificarea unor știri false, se explică în inițiativa legislativă.
Sursa foto: ://www.google.com/search?q=educatie+si+cultura+media&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiu4YynkMLfAhXHYlAKHfjIB_sQ_AUIDigB&biw=1920&bih=889#imgdii=ZQHq8ZhH1KTCEM:&imgrc=8nlNnqAiNfsrPM: