Experții în Educație de la Human Catalyst au efectuat un studiu din care reiese că doar 11% din școlile din România sunt de elită, în timp ce 27% se află în risc major de abandon școlar și de excluziune socială, aceștia atenționează că gradul de inechitate și polarizare în mediul educațional este în continuă creștere.
De asemenea, specialiștii sunt de părere că modalitatea de finanțare a școlilor trebuie să se schimbe cât mai curând, altfel vom asista la o diferență socio-educațională tot mai mare între școală și elev. Asta pentru că unitățile de învățământ cu rezultate mai slabe au bani mai puțini și profesori mai slab pregătiți, în timp ce școlile cu rezultate satisfăcătoare beneficiază de o finanțare mai mare dar și de dascăli mai bine pregătiți.
Analiza arată că doar 446 de școli din România sunt în categoria celor de elită, au un grad de promovabilitate de 100%, profesori foarte bine pregătiți și se află în zone urbane dezvoltate. De partea cealaltă 1.169 de unități de învățământ sunt considreate în situație de risc major socio-educațional, printre altele asta înseamnă că procentul de elevi care abandonează școala înainte de a termina clasa a VIII este de 6-7%.
Președintele Asociației „Edu Cer”, Ștefan Vlaston, spune că acest clivaj în rândul școlilor nu este decât o reflecție a modului în care sunt distribuite resursele. „În orașele sărace, evident că vor fi școli sărace, de cele mai multe ori cu rezultate mai slabe decât majoritatea. Să nu uităm că înainte de 2018, școlile erau la mâna primăriilor în ceea ce privește resursele de finanțare. Acum situația este și mai gravă pentru școlile mai amărâte. Școlile primesc bani numai de la Ministerul Educației, prin intermediul inspectoratelor. Dacă primăriile aveau o oarecare flexibilitate în acordarea banilor, nu același lucru este valabil și pentru Minister. Din această cauză tot auzim de comasări de școli și de reducerea personalului. Respectivele școli nu au bani ca să-și acopere toate cheltuielile.” explică Vlaston.
Laura Greta Marin, președintele Organizației Human Catalyst spune că finanțarea standard per elev nu este cel mai echitabil mecanism de distribuire a banilor în sistemul de învățământ. „Modificarea sistemului de finanțare în învățământul preuniversitar este obligatorie pentru a asigura șanse egale la o educație de calitate. Banii ar trebui să fie alocați proporțional, în raport cu nevoile școlilor de remediere. La ora actuală, statul romând alocă aceeași sumă de bani (4.413 de lei) pentru orice elev din România (cu mențiunea că școlile de top primesc mai mulți bani pentru că au profesori cu gradații mai înalte). Or, una e să înveți la o școală din centrul Capitalei și alta e să studiezi la o școală dintr-un județ mai sărac. Aici ai nevoie să formezi profesorii și să investești în infrastructură. Dacă nu vom schimba acest mecanism de alocare a fondurilor, discrepanțele educaționale între elevii care învață la școlile de top și cei care învață la școlile mai slabe se vor accentua. Lucru care se observă deja dacă ne uităm la situația din ultimii ani.” subliniază Marin.
Sursa photo: //adevarul.ro/educatie/scoala/clasament-scolile-top-cele-slabe-cercul-vicios-subfinantarii-scolilor-rezultate-proaste-1_5afb00cddf52022f7502cc8e/index.html