Un studiu efectuat de specialiștii europeni arată că statul român pierde în fiecare an suma de 3 miliarde de euro reprezentând cheltuieli medicale și alte taxe și impozite dacă un român își pierde viața pe șosea. Țara noastră a promis că va respecta un pact european pentru a reduce numărul accidentelor rutiere dar, deocamdată, suntem foarte departe de acel obiectiv, scrie Digi24.
În 2011 România s-a alăturat unui plan european care avea ca scop creșterea siguranței rutiere. Autoritățile din țara noastră erau convinse la acel moment că până în 2020 numărul persoanelor care mor pe șosele va scădea la jumătate. Adevărul este că în ultimii opt ani numărul deceselor rutiere a scăzut cu numai 17%; anual peste 1.900 de oameni își pierd viața iar această tragedie duce la cheltuirea de sume imense de bani de către statul român.
„Lipsa de siguranță rutieră, pe lângă faptul că produce victime, niște costuri sociale: familii care rămân fără un tată, fără un copil, fără o mamă, avem o problemă inclusiv la ceea ce înseamnă bani pe care statul nu-i mai încasează. De regulă, cei care mor în accidente rutiere sunt oameni activi, oameni care produc, care își plătesc taxe, care ajută la creșterea nivelului de trai, la dezvoltarea societății. Este un cerc vicios. Nu ai infrastructură, îți mor oameni, oamenii aceia nu mai produc, la fel ajungi să nu ai bani de infrastructură rutieră. Bine, bani sunt pentru infrastructură, doar că ei nu prea ajung acolo.” explică Alex Vîlvoi de la Asociația „România fără gropi”.
Studiile făcute de specialiștii europeni arată că doar în anul care a trecut, țara noastră a pierdut 3 miliarde de euro datorită accidentelor rutiere, acești bani reprezentând costuri pentru reparații precum și bani cheltuiți pe îngrijirile medicale. Cu această sumă s-ar fi putut construi sute de kilometri de autostradă. Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență spune că banii încep să se cheltuiască din momentul în care se sună la 112, iar o intervenție poate ajunge să coste câteva mii de euro. Preluarea de către Unitatea de Primiri Urgențe, costul personalului, terapia intensivă, pentru toate acestea se consumă și 1.000 de euro pe zi, iar în cazul celor grav răniți costul până la externare poate ajunge chiar și la zeci de mii de euro, spune șeful DSU.
Sindicaliștii evidențiază o altă problemă, cea a agenților de la rutieră care sunt puși într-o situație dificilă și în ciuda lipsurilor trebuie să-și facă treaba. „Ne confruntăm cu cea mai acută lipsă de personal din ultimii 20 de ani în Poliția Română, la nivelul structurilor de Poliție Rutieră. În multe județe din țară, polițiștii pe care îi vedem pe stradă, polițiștii se ocupă și de dosarele penale, ceea ce înseamnă că mult timp din timpul serviciului, ei se află la birou și nu în stradă. Propunerile parlamentarilor care în loc să crească gradul de siguranță prin legislația pe care ei o propun nu fac altceva decât să încurajeze încălcarea legislației. Ce decontează casa e un lucru, costul real este un alt lucru. Acestea sunt costurile reale și sunt mai mult decât ce decontează casa, de regulă” transmite Cosmin Andreica, lider sindicat Europol.
Instituția care a semnat strategia europeană pentru a spori siguranța românilor în timp ce circulă pe cele câteva drumuri disponibile, Guvernul, nu a comentat această situație până acum, transmite Digi24.
Sursa foto: ://epitesti.ro/stiri/interviu/drumuri-bune-pentru-arges