BRANA NICOLAE
(1905-1986)
Debutând la Salonul Oficial din 1931 şi deschizându-şi prima expoziţie personală la Cluj, în anul următor, Nicolae Brana «face parte din grupul de ardeleni crescuţi într-o atmosferă de optimism, după primul război mondial, artişti care au dat plasticii româneşti un nou avânt, aducând suflul unei inspiraţii proaspete şi o viziune cu adânci rezonanţe populare» (Ion Vlasiu).
Artistul se afirmă, încă din primii ani de activitate, deopotrivă în pictură şi gravură.
Expoziţia deschisă la Bucureşti în 1937 atrage atenţia criticii de artă. George Oprescu vorbeşte, cu acest prilej, despre personalitatea neliniştită a pictorului, natura sa mai aspră şi mai voluntară, despre înţelesul adânc al subiectelor picturii sale, ca şi despre paleta întunecată şi tuşa largă şi energică modelând obiectele.
Pornind de la realităţile sociale şi istorice ale «spaţiului rural transilvănean», Brana încorporează universului său agrest balada Mioriţei şi legenda Meşterului Manole ori episoadele luptei pentru libertate ale unor Horia, Cloşca, Crişan. Acest univers are adeseori interferenţe cu proza lui Slavici sau poezia lui Coşbuc. Procedeele plastice ale pictorului ca şi ale gravorului vădesc însă o predilecţie spre expresionism.Numeroase peisaje, naturi moarte şi unele compoziţii plastice de dimensiuni mai reduse, integrate ansamblului ultimei expoziţii, a XXI-a personală, veneau să confirme ataşamentul funciar al artistului pentru acest univers cu care se confundă anteic. O lume aspră, primară, însufleţită de forţa materiei în continuă devenire, care prinde, câteodată, străluciri cromatice dense – vegetale ori minerale. Hrănită de aceeaşi substanţă, existenţa umană pare a fi ea însăsi o ipostază a acestei forţe materiale declarate.
Desfăşurându-se amplu – 404 lucrări de pictură şi 51 gravuri, expoziţia a pus accentul, în primul rând, pe dezvăluirea activităţii fecunde a artistului, câtă vreme o autoselecţie mai riguroasă ar fi scos mai mult în evidenţă valoarea artei lui Nicolae Brana. Restrospectiva a fost concludentă pentru ilustrarea unei activităţi de aproape patru decenii.