Conform Asociației Pro Infrastructură, soluția parteneriatului public-privat (PPP) pentru Autostrada A3 București – Ploiești – Brașov, a cărui studiu de fundamentare a fost deja aprobat de Guvern, este un „dezastru iminent” din cauză că traseul a fost stabilit prin mijlocul râului Prahova și a stațiunilor de pe Valea Prahovei, fapt care va avea grave consecințe pentru turism, printre altele.
„Credem cu tărie că soluția PPP descrisă de acest studiu este un dezastru iminent și aruncă în derizoriu construirea unei autostrăzi extrem de importante. Motivele? Stabilirea traseului prin mijlocul Râului Prahova și a stațiunilor de pe Valea Prahovei, la care se adaugă riscurile și restricțiile financiare, tehnice și de impact asupra mediului. În această formă, proiectul nu este demn de o țară europeană civilizată.” au transmis reprezentanții Asociației Pro Infrastructură pe pagina personală de Facebook.
În plus, soluția PPP este preferată, fără nicio explicație, în detrimentul celor cu finanțare de la bugetul de stat sau prin fonduri europene nerambursabile. „Deși Autostrada Ploiești – Comarnic – Brașov este inclusă în Masterplanul General de Transport cu bani europeni eligibili, autorii studiului exclud neîntemeiat această opțiune. Alternativa cu fonduri bugetare este și ea eliminată fără nicio analiză atentă. Adoptarea din start a variantei PPP este bizară, știindu-se că o finanțare prin PPP este semnificativ mai scumpă decât cele clasice, adăugând statului o povară constantă pentru mulți ani după inaugurare, fiind inclusă în totalitate pe deficitul bugetar din primul moment.” precizează Asociația Pro Infrastructură.
Ideea construirii pe aliniamentul dat de studiul de fezabilitate din 2002 va duce la un dezastru ecologic pe Valea Prahovei, iar turismul va avea de suferit. Vor fi necesare numeroase traversări ale Râului Prahova, regularizări și devieri ale râului, defrișări și demolări de proprietăți construite în ultimii ani. „Chiar și prin instalarea de panouri fonoabsorbante, zgomotul produs de vehicule va crea un disconfort continuu (valea nu permite disiparea sunetului).” avertizează Asociația.
Modalitatea de ofertare reprezintă un alt aspect îngrijorător, deoarece constructorii interesați vor oferta o listă de cantități pe baza soluției tehnice din studiul de fezabilitate din 2002, iar după ce se va semna contractul, câștigătorul, alături de CNAIR, va angaja un expert independent care să facă actualizarea informațiilor. Inevitabilele modificări vor duce la recalcularea prețului; după care constructorul va trebui să realizeze un alt proiect care să cuprindă listele de cantități identificate anterior de către expertul independent.
Sursa photo: //adevarul.ro/economie/stiri-economice/pro-infrastructura-solutia-ppp-aprobata-guvern-a3-dezastru-motivelee-stabilirea-traseului-mijlocul-raului-prahova-statiunilor-1_5b8d797bdf52022f75179708/index.html