Cel mai recent studiu realizat de Societatea Academică din România (SAR) arată faptul că țara noastră nu investește suficient în ciclul preșcolar, primar și gimnazial, în pofida faptului că avem cea mai mare rată de analfabetism funcțional din Uniunea Europeană (aproximativ 40%).
Experții SAR atrag atenția că, luând în calcul proporția cheltuielilor din suma totală alocată educației în 2016, învățământul preșcolar și primar a primit cu 11% mai puțin decât media europeană (media UE – 1,5% din PIB, România – 0,7% din PIB). Și pentru ciclul gimnazial și liceal România a alocat mai puțini bani, respectiv 1,5%, în condițiile în care media europeană este de 1,9% din PIB.
„Un tânăr ca să ajungă la facultate trebuie mai întâi să treacă prin învățământul preuniversitar. Așadar, cel din urmă este de bază, și mai mult, obligatoriu prin Legea Educației. Câtă vreme nu vom finanța sistemul de învățământ de la cele mai joase niveluri ne vom confrunta în continuare cu probleme extrem de grave precum abandonul școlar masiv sau analfabetismul funcțional. Dacă ne uităm doar la generația care a început școala în 1997, dintre aceștia doar 28% au terminat liceul și au luat Bacalaureatul.
În plus, nu ne putem aștepta nici la performanță în mediul universitar atât timp cât mulți dintre tineri intră nepregătiți din punct de vedere al competențelor de bază pe care ar trebui să le deprindă din școală (de la capacitatea de a înțelege un text până la a face simple operații matematice).” atrage atenția Alexandru Manda, expert în politici educaționale la Societatea Academică din România.
Sursa foto: //adevarul.ro/educatie/scoala/romania-tara-cea-mai-mare-rata-analfabeti-functionali-ue-aloca-mai-bani-invatamantul-superior-decat-preuniversitar-1_5ba7b853df52022f75c0ee4b/index.html