Modelul de contract pentru lucrări de infrastructură, elaborat de către Ministerul Dezvoltării, naşte deja controverse. Specialiştii susţin că prin implementarea sa, durata disputelor dintre antreprenori şi companiile statului român se va lungi de la patru la zece ani. Cel puţin asta anticipează Gabriel Stanciu, şeful unei firme specializată în proiecte feroviare.
Modelele naţionale de contract elaborate de către Ministerul Dezvoltării şi care ar urma să se aplice inclusiv pentru marile proiecte de infrastructură îi nemulţumesc pe reprezentanţii unor firme private.
O nemulţumire ar fi că, prin noul tip de contract, antreprenorii trebuie să lucreze mai mult de nouă luni chiar dacă nu sunt plătiţi, potrivit domnului Gabriel Stanciu.
Conform proiectului elaborat de Ministerul Dezvoltării, disputele vor fi soluționate prin arbitraj la Curtea de arbitraj comercial internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, iar acest sistem de soluționare permite obținerea în timp util a soluției necesare pentru a putea continua implementa contractul, susţin iniţiatorii.
Iar dacă după arbitraj nu se convine asupră efectuării plăţilor, acestea vor putea fi făcute după o sentință finală și irevocabilă.
Cum reprezentanţii companiilor de stat nu efectuează însă nicio plată până nu sunt parcurşi toţi paşii legali, rezultă că firmele private trebuie să se adreseze şi instanţelor judecătoreşti pentru validarea soluţiilor de la arbitraj.
Contractele pentru marile proiecte de infrastructură aflate acum la licitaţie prevăd soluţionarea litigiilor direct în instanţele judecătoreşti.
Sursa foto: http://bucurestifm.ro/2015/08/18/cu-viteza-luminii-pe-autostrada-soarelui/