La jumătatea lunii mai, Comisia Europeană a somat Guvernul României să restituie integral și imediat contravaloarea taxei auto cetățenilor, termenul dat de oficiali fiind de două luni. Autoritățile din țara noastră au ignorat cererea Comisiei Europene iar acum România riscă să fie trimisă în judecată la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
Potrivit lui Horațiu Radu, fost agent guvernamental al României pentru Curtea de Justiție a UE, această procedură era inevitabilă deoarece mai multe decizii ale CJUE au stabilit că taxele auto din România sunt discriminatorii, iar sumele care au intrat în buzunarul statului trebuiau restituite.
„Procedura de infringement are două faze prealabile: punerea în întârziere, care a fost declanșată în luna mai, și avizul motivat. Dacă România nu își aliniază legislația și practica administrativă exigențelor Comisiei Europene, riscăm să fim dați în judecată la CJUE. Declanșarea acestei proceduri este firească. Dacă ne uităm puțin în trecut, observăm că mai multe hotărâri ale CJUE au constatat că taxele auto din România indiferent cum au fost ele denumite (taxa de poluare, taxa de mediu, etc), au fost declarate descriminatorii. Prin urmare, sumele încasate trebuiau restituite de statul român plătitorilor cu dobânda legală. Din păcate aceste sume nu au fost restituite imediat. Mulți plătitori au dat ANAF-ul și Asministrația Fondului de Mediu în judecată și au câștigat. Practica instanțelor interne este foarte clară în acest sens.” a explicat Horațiu Radu.
Administrația Fondului de Mediu susține că banii sunt restituiți conform unei Ordonanțe de Urgență, și că ar fi respectat întocmai exigențele dreptului Uniunii, dar nu a spus câte taxe au fost restituite integral și imediat după solicitarea Comisiei Europene. Cu toate acestea, după cum transmite Horațiu Radu fostul agent guvernamental al României pentru Curtea de Justiție a UE, ordonanța despre care vorbește Administrația Fondului de Mediu nu corespunde nici pe departe deciziei CJUE.
„OUG 52/2017 din păcate nu rezolvă problema definitiv. Ea crează un cadru de restituire a sumelor însă eșalonat. Mai mult, OUG este în esența sa contrară deciziilor CJUE. De ce? Pentru că ea nu face altceva decât să amâne restituirea acestor sume, chiar și a celor câștigate de plătitor în instanță. Ordonanța suspendă procedurile de executare silită inițiate de cei care și-au câștigat dreptul în instanță.” precizează Horațiu Radu.
Guvernul României nu este conștient de riscul la care supune țara noastră. Procedura de infringement este inevitabilă deoarece orice sumă de bani plătită cu încălcarea legislației europene trebuie returnată imediat, cu dobânda legală și nu în rate, de la data încasării ei.
Sursa photo: //www.google.ro/search?q=comisia+europeana&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwigyfOy9s3cAhUPJ1AKHcu2CLIQ_AUICigB&biw=1920&bih=974#imgrc=queb-nLn2oyYdM: