Dacă ajungi la spital, nu uita să-ţi iei punga cu medicamente la tine şi un portofel doldora. Şi asta pentru că, pe lângă clasicele "cotizări", că doar, "aşa e sistemul", în cele mai multe spitale din Prahova nu găseşti nicio pastilă. Dacă, până acum câţiva ani, bolnavii erau puşi să cumpere medicamente pentru bolile mai grave, acum nu mai există aproape niciun fel de pilulă. Pacienţii sunt puşi să-şi cumpere inclusiv materiale sanitare, dezinfectante şi consumabile. Ceea ce nu este o noutate și este un fapt menționat inclusiv de chirurgul Dan Oprea, de la Spitalul Județean de Urgență Ploiești, în cele două scrisori deschise în care a punctat principalele nereguli din unitățile medicale.
Este lucru firesc ca stocurile de medicamente să se epuizeze, însă nu este normal, moral și legal ca medicii să “uite” să le spună pacienților că îşi pot recupera banii pe care i-au cheltuit pe tratamente şi analize pe durata spitalizării. Actul normativ este în vigoare din 2008 şi se adresează tuturor românilor asiguraţi. Conform legii, oamenii care suportă din buzunarul lor costurile medicamentelor şi analizelor trebuie să-şi primească banii înapoi în cel mult 45 de zile.
Legea nr. 157/2008 secifică faptul că pacienţii au dreptul la rambursarea cheltuielilor făcute în spital pentru medicamente şi materiale sanitare. Rambursarea analizelor nu e trecută în lege, dar şi acestea pot fi plătite , potrivit art. 998-1000 Cod Civil, care reglementează despăgubiri pe care trebuie să le primească o persoană vătămată.
Paşii pe care trebuie să-i urmeze pacienţii sunt următorii:
1. Pacientul e informat de medic că nu are un anumit produs;
2. Înainte de a cumpăra, bolnavul face o cerere către şeful de secţie şi către manager;
3. După aprobare, poate cumpăra ce are nevoie;
4. La final se face cerere de rambursare către conducere.
Toate aceste lucruri ar trebui să le fie aduse la cunoştinţă bolnavilor de către personalul medical. Însă când este vorba despre drepturile pacientului se pare că toată lumea este amenzică, iar dacă se găsesc câţiva aparţinători sau chiar persoane internate care să-i întrebe pe medici de aceste lucruri fie primesc o privire sfidătoare, fie un răspuns că "nu ştiu, o să mă informez", fie "faceţi ce ştiţi". Situația o regăsim și în Prahova unde rare sunt cazurile în care pacienţii au fost informaţi de către cadrele medicale de existenţa acestei reglementări și și-au putut recupera parte din banii cheltuiţi în spitale. Cei mai mulţi au aflat din presă sau de pe internet faptul că sistemul medical românesc ar trebui să aibă şi mână de dat, nu doar de luat!