Anul acesta tema propusa pentru sarbatorirea Zilei mondiale a drepturilor consumatorilor este “Realizarea de piete digitale mai echitabile”. In concordanta cu aceata tema, in mai multe orase din tara se organizeaza diferite evenimente, seminarii, informare in scoli, piete, supermarketuri care au ca scop cresterea gradului de constientizare a drepturilor de care beneficiem noi ca si consumatori si cum sa actionam in concordanta cu aceste drepturi cand este cazul.
Conceptul de comertul online ("e-commerce") a facut transferul de la cumparaturile in magazine la cele online, unde consumatorilor li se ofera tot mai multe optiuni, dar pe de alta parte a generat si probleme globale ce nu pot fi rezolvate decat printr-un efort comun.
În 2017, vânzările globale pe internet au ajuns la 2,29 trilioane USD, dar aproape 70% dintre consumatori si-au manifestat grija in ceea ce priveste plata online, exprimandu-si dubiile cum ca aceste plati sunt total sigure. Din pacate, este din ce in ce mai greu sa prevenim furturile de identitati online, deoarece societatea de astazi este puternic globalizata. Conform statisticilor, 49% dintre cei care fac cumparaturi online nu dau niciun fel de credit platilor online.
Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor au prins prima data contur rostite de J.F. Kennedy, la data de 15 martie 1962, in fata Congresul American: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii. Astfel 15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al naşterii mişcării mondiale a consumatorilor.
Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983, de către mişcarea consumatorilor "Consumers International", care, în prezent, cu peste 200 de organizaţii membre în peste 100 de ţări, reprezintă o mişcare internaţională de consum puternică, cu scopul de a ajuta la protejarea consumatorilor de pretutindeni.
Adunarea Generala a ONU a proclamat Ziua mondială a drepturilor consumatorilor prin Rezoluţia nr. 39/248 din 1985, cu titlul "Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor". Aceasta rezolutie spune ca orice consumator trebuie protejat de pericolul de a achiziţiona produse ce îi pot afecta viaţa, sănătatea, siguranţa. Drepturile consumatorului sunt de a alege, de a fi informat, de a nu fi înşelat, dreptul de a fi despăgubit şi dreptul de asociere. Pentru preţul pe care l-a achitat în condiţii contractuale bine definite, cumpărătorul trebuie să beneficieze de serviciul pe care l-a achiziţionat.
La noi in tara, reglementarea drepturilor consumatorilor s-a facut printr-o serie de acte normative aparute după anul 1990. Cand a fost creat, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor nu beneficia de autonomie, era parte integrantă a organismului ce se numea, pe atunci, Comisia Naţională pentru Standarde, Metrologie şi Calitate. Ordonanţa nr. 18/1992 reprezintă actul de naştere al instituţiei care acţionează pentru realizarea strategiei politicii şi a obiectivelor guvernamentale în domeniul protecţiei vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, precum şi al intereselor legitime ale acestora. Un nou context de funcţionare este stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 2/2001, care reglementează înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului.
Actualmente Hotararea de Guvern nr.700 din 11 iulie 2012 este cea care reglementeaza organizarea si functionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
sursa foto: http://bistritanews.ro/index.php?mod=article&cat=1&article=17628